Video návod
Začínáme
Po spuštění aplikace se zobrazí úvodní představení Filutů. Přečtěte si rolující text, který vás seznámí s úplnými základy. Po dočtení klepněte na tlačítko Pokračovat, které vás přenese na seznam cest k výběru.
Pro správnou funkčnost hry je potřeba mít povolené polohové služby pro aplikaci. Během cesty se pohybujete mezi jednotlivými stanovišti a filuta, který vás hrou provází, vám ukazuje vzdálenost k dalšímu stanovišti.
Vaši polohu používáme pouze pro navigaci a nikam ji neukládáme ani neodesíláme.
Výběr cesty
Ze seznamu cest si můžete vybrat tu, kterou si chcete zahrát. Cesty se zobrazují seřazené podle vzdálenosti od místa, kde se nacházíte.
U každé cesty je vyznačena její obtížnost – tím je myšleno, jak náročné jsou úkoly, které budete plnit, kvízové otázky na které budete odpovídat či minihry, které si v průběhu cesty zahrajete. Pohled na obtížnost je samozřejmě subjektivní, uvádíme ji podle našeho názoru a ve srovnání s ostatními cestami. Ale nebojte, žádná cesta není příliš složitá. Chceme, abyste se při hraní bavili.
Uvedená náročnost terénu říká, kolik je po cestě kopců, neupravených cest apod. Pokud je cestu možné zvládnout i s kočárkem, je zobrazena jeho ikonka.
Pokud chcete vybranou cestu začít hrát, stačí kliknout na zelené tlačítko. To se ukazuje u cest, které jsou zdarma a nebo které máte zakoupené. U nezakoupených placených cest je uvedena cena, klepnutím na ni zahájíte nákup.
Chcete se o cestě dozvědět víc? Třeba kolik má stanovišť, kde začíná a kde končí? Klepněte na malou ikonku (i) na kartě cesty vpravo nahoře a zobrazí se vám podrobnější detaily…
Detail cesty
Po klepnutí na ikonku (i) v pravém horním rohu na kartě cesty se vám zobrazí panel, na kterém se dozvíte podrobnější informace o konkrétní cestě, které vám pomohou si výlet naplánovat.
Zahájení cesty
Cestu zahájíte klepnutím na zelené tlačítko Hrát na kartě cesty v seznamu cest.
Na úvod se vám představí ten z našich filutů, který vás bude cestou provázet. Sdělí vám, kde je první stanoviště a společně se na něj přesunete.
Pokud jste zvyklí mít na telefonu ztlumený zvuk nebo aktivní vibrace, doporučujeme vám si na dobu hraní zvuk zapnout. Nejenom, že tak budete mít ze hry bohatší zážitek, ale při plnění některých úkolů, jako je třeba hádání hudebních ukázek, budete zvuk potřebovat slyšet…
Přesun mezi stanovišti
Během přesunu mezi stanovišti se na displeji zobrazují informace o vzdálenosti k cíli a jeho přibližném směru.
Vzdálenost je uvedena vzdušnou čarou, vaše cesta k cíli ale bude zřejmě jiná, než přímá. Zvláště v ulicích měst. Je proto vhodné zobrazit si cíl na mapě a orientovat se podle ní. K tomu slouží tlačítko ukázat na mapě. Klepnutím na něj se otevřou vaše oblíbené mapy – ať už jsou to ty od Apple, Google nebo Mapy.cz od Seznamu. Příslušnou aplikaci musíte mít samozřejmě v mobilu nainstalovanou. Při prvním klepnutí na tlačítko ukázat na mapě se vás zeptáme, které mapy pro vás máme otevírat. Volbu můžete později změnit v menu.
Poté, co k dalšímu stanovišti dorazíte, vrátíte se zpět do aplikace Filutové a klepnete na tlačítko Jsme na místě.
Plnění úkolů na stanovištích
Po přesunu na stanoviště vám filuta, který aktuální cestou provází, obvykle poví pár informací k místu, jeho historii, jaké zajímavosti se k němu vážou apod.
Poté vám na většině stanovišť zadá jednoduchý úkol ke splnění. Tím může být zodpovězení kvízové otázky či vyřešení rébusu. A nebo si zahrajete některou z našich miniher.
Úkoly se tématicky vážou k navštíveným místům, jsou jich desítky různých typů a postupně přidáváme další. Každá cesta je tak jiná a určitě se nebudete nudit.
Smyslem hry Filutové je užít si společně procházky městy i přírodou. Dozvědět se něco zajímavého či poučného. A také se pobavit. Úkoly na každé cestě jsou tedy připraveny tak, aby vám hezky utekla.
Skóre
Pokud úspěšně splníte úkol na stanovišti, připočtou se vám body do celkového skóre. Ve většině případů se jedná o 10 bodů.
U některých úkolů není výsledek černobílý, tedy splněno či správně zodpovězeno za 10 bodů nebo nesplněno či zodpovězeno nesprávně bez započtených bodů. Místo toho ovlivňuje počet získaných bodů třeba to, kolik chyb jste v průběhu plnění úkolu udělali nebo na kolikátý pokus jste ho zvládli. U některých miniher se také počet bodů odvíjí od nejlepšího dosaženého výsledku. Třeba v jedné z her ovládáte žábu, která lapá jazykem poletující mouchy. Za každou chycenou mouchu je 1 bod, maximum je dáno počtem much na který je minihra v příslušné cestě nastavena (obvykle 10). Hru můžete opakovat kolikrát chcete a skóre si tak vylepšit. Nebo se třeba můžete vystřídat a hru si zkusit každý, pokud hrajete společně jako rodina, pár nebo skupina přátel…
Mějte ale na paměti, že dosažené skóre je jen taková doplňková informace, jak se vám na cestě dařilo. Hlavní je cestu si užít, příjemně se projít a zažít či dozvědět se něco zajímavého. Ne skóre, ale cesta je cíl!
Zobrazení menu
Kdykoliv v průběhu hry si můžete pomocí „hamburgerového tlačítka“ (ano, to vpravo nahoře se třemi vodorovnými proužky) zobrazit menu s nabídkou dalších funkcí.
Můžete si tak třeba znovu zobrazit detaily cesty, zobrazit aktuální stanoviště na mapě, spustit znovu aktuální scénu (to je možné pouze do dokončení úkolu na stanovišti) nebo cestu ukončit (později se k ní můžete vrátit). Tlačítka pro poslední dvě funkce máte přístupná i v horní části obrazovky bez nutnosti otevírat menu.
Dostupné jsou také odkazy na naše sociální sítě. Pokud na nich budete sledovat naše příspěvky, dozvíte se třeba to, jaké nové cesty jsme přidali, jaké chystáme, a také různé jiné zajímavosti od nás filutů. Pokud preferujete spíše e-mail, můžete si objednat náš zpravodaj (což lze i zde na webu) a dozvídat se tak novinky jednou za čas souhrnně.
Hru můžete z menu také doporučit svým přátelům (zobrazí se karta s nabídkou možností sdílení) nebo nám oznámit problém, na který cestou narazíte. Všechny cesty důkladně testujeme, ale nějaká chybička nám může přeci jen výjimečně uniknout. Když se o ní dozvíme, můžeme ji opravit a pomůžete tak nám i dalším hráčům.
Zobrazení nápovědy
Snažíme se dělat hru co nejvíc pochopitelnou tak, abyste žádnou nápovědu nepotřebovali. Někdy přesto může být potřeba, třeba popis zadání některého z úkolů na stanovišti nemusí náš filuta osvětlit dostatečně jasně.
Nápovědu si v případě potřeby můžete zobrazit tlačítkem s ikonou otazníku v levém horním rohu obrazovky.
Přes obraz se aktivuje poloprůhledná clona, na které se zobrazí popisky jednotlivých tlačítek.
V případě, že zrovna plníte některý z úkolů, ukáže se také rekapitulace jeho zadání.
Ukončení či přerušení cesty
Může se stát, že budete chtít rozehranou cestu ukončit a vrátit se k ní později. Třeba proto, že se nečekaně zhorší počasí. Nebo si delší procházku potřebujete rozdělit na části, pokud máte malé děti, které toho zatím moc neujdou.
Pro takový případ slouží tlačítko s ikonou domečku, které je dostupné jak v menu, tak i přímo v horní části obrazovky.
Po klepnutí na tlačítko se zobrazí dotaz, zda opravdu chcete cestu ukončit. Pokud akci potvrdíte, vrátíte se na seznam cest k výběru.
Informace o tom, které stanoviště jste dokončili naposledy (přesněji na kterém jste dokončili plnění úkolu) se uloží, včetně dosaženého skóre.
Pokud později v seznamu cest klepnete u rozehrané cesty na tlačítko Hrát, zobrazí se vám dotaz, zda chcete v pokračovat v cestě od dalšího stanoviště nebo začít cestu od začátku.
Takto můžete postupovat i pokud půjdete třeba během cesty na oběd. Není to ale nutné. Můžete nechat Filuty běžet, mezitím používat jiné aplikace a pak se zase vrátit. Tak, jako je to u mobilních aplikací běžné.